How to drive an Automatic Transition Vehicle
Characteristics of an Automatic Transition Vehicle
About “creeping”
“Creeping” is a characteristic of an automatic transition vehicle where the vehicle moves slowly forward during any gear, other than P or N. This happens even when the accelerator is not pushed.
About “Kick-down”
“Kick-down” is a characteristic where the vehicle can reach high speeds quickly, when the accelerator is pushed firmly down while driving.
Use the right foot for the brake pedal
In order to prevent pushing the wrong pedal, it is important to use the right foot when pushing both the accelerator, and the brake pedal.
Before starting the engine
Check the positioning of the accelerator and the brakepedal with the right foot.
Check that the gear lever is set at P.
Starting the engine
While holding the right foot on the brake pedal, start the engine.
If the engine has trouble starting up without pressing the accelerator, change from pushing the brake pedal after turning on the engine.
(How to turn on the engine – Page 6-7)
After running the engine
Immediately after starting the engine, the engine revolutions will increase, in turn increasing the amount of “creeping”.
Press the brake pedal firmly.
Operating the gear lever
Change the gear lever while pushing down on the brake pedal with the right foot.
Don’t use the gear lever while using the accelerator. This can cause sudden forward movement and result in accident.
When in R gear, a buzzer can be heard. Note that this buzzer can not be heard from outside of the vehicle.
Starting off
When starting off, take the foot off the brake pedal little by little, and slowly press down on the accelerator.
Driving
While driving, do not put the gear lever into N.
If the gear is mistakenly changed to P or R while driving, the engine brake will fail to work, and this could lead to an unexpected accident. Also, this could cause damage to the transmission.
Do not change a 3 speed vehicle into L, or a 4 speed vehicle into 2, when driving at high speed. This could activate the engine brake suddenly, and cause an unexpected accident.
Stopping
With use of the air-conditioner and so on, the engine revolutions will increase, in turn increasing the amount of “creeping”. Press down on the brake pedal firmly.
When parked, do not recklessly push down on the accelerator. By chance, if the gear lever is in a gear other than P or N, this could cause the vehicle to unexpectedly surge forward.
Parking
When parking, push down on the brake pedal while simultaneously pressing the parking brake pedal, and shift the gear lever in to P.
By changing the gear lever to P while the vehicle is still moving, this could lead to a sudden halt in the vehicle, and could also cause damage to the transmission.
Stop the engine, and take out the key when leaving the vehicle. There is a chance that “creeping” will occur if the car is not left in P or N, and this could lead to the vehicle moving by itself. There is also a chance that when boarding the vehicle, the accelerator could be mistakenly pressed, leading to sudden forward movement.
Be careful about the following:
Even when moving the vehicle a small distance, drive safely, and make sure the accelerator and brake pedals can be pushed safely without problem.
After reversing a small distance, it is easy to forget that the vehicle is still in R. Get into the habit of changing the gear to P or N immediately after stopping the vehicle.
When reversing the car the driver’s body becomes twisted looking backwards, and this makes it difficult to use the pedals. Make sure that the brake pedal can be firmly pressed at these times.
When switching back and forth between D and R (3 speed vehicle), or D4 and R (4 speed vehicle), remember to press down firmly on the brake pedal each time, and to move after the vehicle has completely stopped.
If the vehicle is still moving while being switched from P and R, This can lead to damage to the transmission of the vehicle.
Mitsubishi ek WAGON
オートマチック車の取り扱い
オートマチック車の特性
クリープ現象とは・・
セレクターレバーをP、N以外に入れると動力がつながった状態となり、アクセルペダルを踏まなくても車がゆっくりと動き出すオートマチック車特有の現象。
キックダウンとは・・
走行中にアクセルペダルを深く踏み込むと、自動的に低速ギヤに切り換わり急加速ができます。これをキックダウンといいます。
ブレーキペダルは右足で
踏み間違いを防ぐために、ブレーキペダルとアクセルペダルは右足で踏み、その位置を確認して足におぼえさせておくことが大切です。
エンジンをかける前に
アクセルペダルとブレーキペアダルの位置を右足で確認してください。
セレクターレバーがPの位置にあることを確認してください。
エンジンをかけるときは
ブレーキペダルを右足で踏んだままエンジンをかけます。
アクセルペダルを踏まないとエンジンがかかりにくいときは、エンジンをかけてから足をブレーキペダルに踏みかえます。
→「エンジンのかけ方」P.6-7
エンジン始動後
エンジン始動直後は、自動的にエンジン回転数が高くなり、クリープ現象が強くなります。
ブレーキペダルをしっかり踏んでください。
セレクターレバーを操作するときは
ブレーキペダルを右足で踏んだままセレクトーレバーを操作します。
アクセルペダルを踏み込みながらセレクターレバーを操作しないでください。
急発進し、重大な事故につながるおそれがあります。
Rに入れるとブザーが鳴ります。ブザーは車の外には聞こえませんので注意してください。
発進するときは
発進するときは、ブレーキペダルから徐々に足を離し、アクセルペダルをゆっくり踏み込んでください。
走行中は
走行中は、セレクターレバーをNに入れないでください。
誤ってP,Rに入れてしまったり、エンジンブレーキがまったく効かなくなり、思わぬ事故の原因になります。また、トランスミッションの故障の原因になります。
高速走行中に3速オートマチック車はセレクターレバーをL、4速オートマチック車はセレクターレバーを2に入れないでください。
急激なエンジンブレーキがかかり、思わぬ事故の原因になります。
停車中は
エアコン作動時などは、自動的にエンジン回転数が高くなり、クリープ現象が強くなります。ブレーキペダルをしっかり踏んでください。
停車中は、むやみに空ぶかしをしないでください。
万一、セレクターレバーがP,N以外に入っていた場合、思わぬ急発進の原因になります。
駐車するときは
駐車するときは、ブレーキペダルを踏んだまま駐車ブレーキを確実にかけ、セレクターレバーをPに入れます。
車が完全に止まらないうちにPに入れると、急停止してけがをするおそれがあります。 また、トランスミッションの故障の原因になります。
車から離れるときは、必ずエンジンを止め、キーを抜いてください。エンジンをかけたままにしておくと、万一、セレクターレバーがP,N以外に入った場合、クリープ現象で車がひとりでに動き出したり、乗り込むときに誤ってアクセルペダルを踏み、急発進するおそれがあります。
その他に気をつけること
車が少し移動させるときでも、正しい運転姿勢をとり、ブレーキペダルとアクセルペダルが確実にふめるようにしてください。
少しだけ後退したときなどは、セレクターレバーがRに入っていることを忘れてしまうときがあります。後退した後は、すぐにRからPまたはNに戻す習慣をつけましょう。
車を後退させるときは、身体を後ろにひねった姿勢になり、ペダルの操作しにくくなります。ブレーキペダルが確実に踏めるように注意してください。
切り返しなどで3速オートマチック車はDからR,RからD,4速オートマチック車はD4からR、RからD4と何度もレバーを操作するときは、そのつどブレーキペダルをしっかりと踏み、車を完全に止めてから行ってください。
車が動いているうちにPやRに入れると、トランスミッションの故障の原因になります。